Wednesday, 22 April 2015

Ulasan Kelas Blog dan Penulisan oleh Nor Amalina Rohaizad.

Entri: # 11 - Ulasan Kelas Blog dan Penulisan oleh Nor Amalina Rohaizad.
Teks: Umi Arbee Ali
Foto: Umi Arbee Ali
Pelajar: Nor Amalina Rohaizad
Blog: http://noramalinarohaizad.blogspot.my

Orang kita sukakan testimoni. Berdiri pegang botol sarung seluar saiz besar tiga kali ganda, sebelah tangan isyarat best..wah pantas pelanggan bertanya. Sang pembeli taruk besar-besar ayat "sabar lenguh jari saya menaip", bungkusan poslaju setimbun. Telefon tit tit mesej berbunyi siang malam tanpa henti. Mana yang tak sabar nak kurus nak cantik nak montok..telefon sahaja lebih cepat.

Kita bawakan kelainan. Ini testimoni sopan, Bahasa Melayu baku. Sekali imbas macam karangan SPM. Tapi itulah uniknya ABDR, kami menggunakan dan memartabatkan Bahasa Melayu. Supaya mata tak sakit, otak mudah hadam, mulut berkata oo macam ni rupanya.
Ayat baku tanpa gambar juga boleh tarik minat pembaca. Belajar ini dalam Kelas Asas Blog dan Penulisan - RM200.



Assalamualaikum.
Selamat berhujung minggu bersama keluarga tersayang.

Alhamdulillah akhirnya 44 entri latihan penulisan berjaya disudahkan. Pelbagai cabaran dan kekangan masa dihadapi, namun saya berusaha segenap daya untuk menghabiskan apa yang telah saya mulakan pada pertengahan Ogos 2014 yang lalu. Terima kasih kepada Puan Masayu yang sentiasa memberi motivasi dan bimbingan.

Sebelum menjadi pelajar ABDR, saya sudah pun mempunyai blog khas untuk bisnes kraftangan felt namun blog itu sering dibiarkan dan jarang dikemaskini. Tidak terlintas langsung di fikiran ini bahawa guru saya Puan Masayu akan menyarankan saya fokus menulis tentang seni kraf setelah beliau membuat analisa minat dan kemahiran pelajarnya. Bezanya kali ini, saya membuat penjenamaan melalui nama saya sendiri.

Alhamdulillah ternyata saranan Puan Masayu amat kena pada masanya dan banyak memberi manfaat kembali kepada diri saya. Masuk entri kelima, saya mula jelas kebaikan menulis perkongsian di blog. Dalam masa 2 bulan sahaja, bilangan followers di halaman Facebook meningkat sebanyak lebih 1000 orang tanpa perlu saya membeli iklan untuk tujuan promosi. Bilangan pelanggan dan bakal pelanggan juga meningkat secara serentak. Itulah daya tarikan perkongsian yang memberi manfaat.

Saya sukakan konsep Kelas Asas Penulisan dan Blog di ABDR. Waktu belajar sentiasa fleksibel, amat sesuai dengan situasi saya sebagai ibu yang sentiasa sibuk menguruskan anak-anak dan dalam masa yang sama sibuk mengusahakan bisnes dari rumah. Saya bebas berkomunikasi dengan Puan Masayu melalui peti mel dan biasanya soalan-soalan saya akan direspons kurang dari 24 jam. 

Di kelas ABDR juga tiada tekanan dan desakan untuk menghabiskan tugasan. Semuanya atas tanggungjawab dan kesedaran pelajar itu sendiri untuk menyelesaikan amanah yang telah diberikan. Pelajar dilatih menulis catatan setiap hari di dalam buku nota agar momentum untuk menulis itu sentiasa ada. Catatan di buku nota itu seterusnya akan dijadikan idea dan rangka penulisan di blog. 

Setiap entri pelajar akan dibaca dan disemak oleh guru. Walaupun kelas ini diadakan secara atas talian, perbincangan antara guru dan pelajar sentiasa berlangsung walaupun tidak bertemu 4 mata. Puan Masayu sentiasa memberi idea, tips dan panduan agar penulisan blog mampu menarik minat ramai pembaca. ABDR terdiri daripada lebih 1000 orang blogger yang berkongsi pautan. Ini secara tidak langsung membantu aliran trafik ke blog.

Akhir kata, tahniah dan terima kasih sekali lagi buat pasukan ABDR dan guru saya Puan Masayu Ahmad khususnya yang sentiasa memberi tunjuk ajar. Didoakan segala ilmu dan perkongsian di dalam kelas bakal menjadi saham pahala di Akhirat kelak. Langkah saya yang seterusnya, ebook! Mohon doa kalian agar tahun ini saya punya kelapangan waktu untuk berjaya menulis sekurang-kurangnya 2 buah ebook berkaitan bisnes kraftangan felt. :) InsyaAllah.


��wa/telegram saya, Arbee Ali 019-9353.481 untuk BELAJAR KELAS ASAS BLOG DAN PENULISAN.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...