Tuesday, 9 May 2017

Penapis habuk mesin basuh.

Entri #135: Penapis habuk mesin basuh.
Teks oleh: Umi Arbee Ali
Foto oleh: Umi Arbee Ali


Minggu lepas mesin basuh buat hal. Jenama LG. Dah tua usianya 12 tahun. Air dari paip tak masuk ke dalam mesin basuh. Huh gigih saya angkut air guna baldi dari paip sinki dapur. Sempat juga basuh baju dua kali dengan cara tu sebelum Uncle Lee datang membantu.

Uncle Lee pernah dua kali datang baiki mesin basuh yang sama. Saya kenal dia dari kawannya yang datang baiki peti ais. (Banyak betul barang pernah rosak di rumah ni ye ;) Saya telefon waktu pagi maklumkan masalah. Katanya mungkin valve atau motherboard. Kos valve dalam RM150. Motherboard pula RM250. Jika tak ada sebarang masalah, boleh terus siap baiki on the spot. Dia bertanya bila saya free dan ada di rumah. Saya jawab "saya surirumah yang bekerja dari rumah jadi saya sentiasa ada di rumah".

Petangnya, bila dia dalam perjalanan menghampiri Bangi, dia telefon bertanya saya ada di rumah ke, lagi setengah jam akan sampai.

Memang benarlah masalah valve. Dan saya juga beli penapis habuk mesin basuh dengan Uncle Lee berharga RM10 seunit. Kainnya sangat elok kukuh. Bukan kain stokin yang pernah saya beli di kedai barang plastik. Cuma saiznya tak ngam untuk semua jenis mesin basuh. Dengan mesin basuh LG saya sedang elok masuk ke dalam slot pemegangnya. Kata Uncle Lee, penapis habuk ni tak dijual dalam kuantiti sedikit. Dia terpaksa beli minimum kuantiti 50 unit.

Tengok jenis kainnya.


Saya ambil dua unit. Semua sekali kosnya RM180. Alhamdulillah sehingga ke hari ini, saya dah tak perlu angkut air guna baldi.



Umi Arbee Ali
Suka :) sebab dah tak perlu jahit kain penapis habuk.

2 comments:

  1. Sis...klau utk panasonic ok x...katmana bole cari eh...

    ReplyDelete
  2. Dengan kualiti kain begini, saya tak pasti nak beli di mana.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...